mandag den 28. februar 2011

Indre kaos

Idag er den sidste dag inden Malthe starter indkøring i dagplejen, og dermed også den sidste dag på 110% fuld tid i vores barselsbobbel. Der er heldigvis et par måneder til jobstart, men den kan jo hurigt gå.

Jeg startede dagen med at tude, da jeg havde sendt de store i skole. Kunne slet ikke få hold på det, måtte ringe til både gemalen og min søster, for at få lidt luft. (M. var pacificeret med Postmand Per på mac'en) Jeg har nydt denne barsel mere end nogensinde før. Nydt tiden, roen, nærværet. Nydt at knytte stærke bånd til vores 3. vidunder, der er skønnere end skøn.

Alt godt har en ende, men noget andet godt kommer til. Sådan er det og sådan bliver det sikkert også, men jeg har det virkelig svært ved tanken om at skulle på arbejde igen. Da jeg gik fra den 1. juni, trængte jeg i den grad til at komme væk fra skoleverdenen. Så meget, at jeg ikke følte mig overbevist om, at jeg ville komme tilbage. Sådan har jeg haft den langt hen i min barsel, men har besluttet at selvfølgelig skal jeg tilbage. Om ikke andet, så for at prøve lærergerningen af i et par år, uden at have ventestressen siddende i kroppen. Med den var det jo umuligt at tænke klart.

Oveni vemodet over at en dejlig periode lakker mod enden, kommer også tankerne om, hvad der skal ske på lang sigt. Både privat og jobmæssigt. Skal jeg virkelig arbejde i 30 år uden pauser? Og skal det være som lærer?  Kommer der nogensinde en mulighed for denne ro igen?

Da jeg blev lærer for snart 15 år siden, lovede jeg mig selv, at det skulle være for 10 år, så skulle der ske noget andet. Men tiden gik og jeg havde ikke modet til at prøve nye udfordringer, mens jeg ventede børn. Og det har jeg nok heller ikke nu... Der er ingen tvivl om, at så længe jeg er lærer, skal det være på den skole hvor jeg er nu. Der har jeg det godt!

Jeg er 40 år nu og på en aller anden måde, sætter det gang i nogle tanker om, at der skal prøves noget forskelligt af her i livet. Nuvel - jeg har masser af år at give af, men hvad er det jeg vil? Og kan? Og tør jeg?

Jeg er virkelig rundtosset i disse dage, og skal øve mig i ikke kun at se hullerne i osten. Man skaber selv sit liv, så det er mit eget ansvar at gøre noget ved tingene. Det gør jeg også.... Engang... Måske....

4 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    Ja, det er svært, men også nødvendigt - både for børnenes skyld og din egen. En ny epoke som jeg er sikker på du også blir glad for.
    Tænkt fra en mormors side.
    Nu blir der ikke flere bittesmå hænder at holde i. Alt blir større, men det er også en spændende periode. Men jeg kan godt forstå tåren i øjenkrogen, jeg har den selv.
    Ha' en rigtig god dag. Håber vi får referat af Malthes første dag på "jobbet".
    Kærlig hilsen
    Mormor.

    SvarSlet
  2. Tak søde mor, jeg får også en tåre i øjenkrogen, når jeg læser dine ord!
    Kh
    H

    SvarSlet
  3. Hej Heidi,

    Jeg har snurret noget rundt om dit indlæg... - navnlig den del med jobbet. Jeg tror sgu, det er en miljøskade. At vi laver noget i et år, en periode - fokuserer på en børnegruppe, en fagrække, og så bryder vi det op igen.

    Jeg tror måske nok, at hele styrken i lærergerningen er glæden ved det daglige arbejde i stærk kombination med udve og "rejselyst", om man så må sige - uden dette paradoks stivner evnen til at spotte nye talenter både hos børnene og hos sig selv.

    Jeg skulle aldrig have været lærer - og kredser stadig om kokkegryderne, men jeg ville bare aldrig møde den energi, livsstyrke og gnist i et køkken, som jeg møder hver dag hos "mine unger" og mine kolleger. Og hey - når man først er udråbt som "skolens største gangster" af de fedthårede drenge fra 9. klasse, så bliver det bare ikke ret meget større!!! :-D

    Held og lykke med at finde ud af, hvad du vil og tør.
    Kh Karen

    SvarSlet
  4. Kære Heidi

    Åhh kan sådan sætte mig ind i dine tanker omkring jobstart for både barn og mor, den sidste barselsepoke osv. Har været der selv for ganske få måneder siden. Nød også selv min barsel sååå meget denne gang, både tiden til den lille nye men også roen til resten af familien, og mit eget overskud og humør var højt.

    Det er dejligt at være tilbage på arbejde og sammen med dejlige kollegaer, og det giver også en masse overskud og godt humør, men hvor man savner sine børn....

    Vil egentlig bare sige at du skal nyde, nyde den sidste tid og glæde dig over dine tre skønne børn

    Mange hilsner
    Louise - mor til Phillip og Isabell

    SvarSlet