torsdag den 17. januar 2013

Fra den anden side

Jeg råder med jævne mellemrum forældre til at søge en eller anden form for støtte til deres barn, eller fortæller dem, at jeg synes vi har behov for rådgivning udefra, for bedst muligt at kunne hjælpe deres barn.
Det er aldrig nemme samtaler, men jeg gør mit bedste og gør meget ud af at prøve at forstå, hvordan tingene ser ud fra deres side. Jeg har endnu ikke oplevet forældre, der ikke har taget det "pænt" og været med på idéen, selvom jeg er klar over, at det kan gøre ondt, når tingene ikke er problemfrit, for ens barn.

Nu sidder jeg så på den anden side af bordet og er den, hvis barn, der bliver lavet diverse "modeller" over. Det er ikke nemt. Slet ikke! Men samtidig vil man jo sit barn det bedste, og derfor skal der søges den nødvendige hjælp. Men jeg ville lyve, hvis jeg sagde, jeg ikke har grædt mange tårer over, at det er nødvendigt...

At påstå man bliver en bedre lærer af selv at være forælder, er måske så meget sagt. Men der er ingen tvivl i mit sind om, at JEG er blevet bedre. Man ser, forstår og mærker bare så meget bedre, når man ved hvilke følelser det er i spil i forældreskabet. Det mærker jeg for alvor i disse dage.

4 kommentarer:

  1. Kram til dig H - jeg er sikker på at du er en fantastisk lærer og du er ogs super mum og det titel indeholder også tårer


    KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. I know - but it still hurts ;-)
      Tak søde A.

      Slet
  2. Åh Heidi, jeg kender det - hvor har jeg tudet mange dybt ulykkelige tårer i processen med at erkende at William i den grad er mærket af sin start på livet - det har virkelig været svært at nå frem til en "accept" af hvor svært han har ved hvad der for de fleste andre børn er en helt almindelig hverdag. Kram til dig/jer

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Helle. Jeg mener at huske, at I har fået den nødvendige hjælp nu. Håber William profiterer deraf.
      Kram til jer også.

      Slet