lørdag den 5. december 2009

Tanker til Colombia

Den 2. december har Frederik fødselsdag. I den forbindelse flyver mine tanker altid en tur til Colombia og den kvinde, der for 8 år siden så sig nødsaget til at give afkald på sit barn. Det er tungt at tænke på, hvad årsagen mon har været og på, hvilken sorg hun må bære rundt på. Samtidig er tankerne dybt taknemmelige - for uden hende havde vi ikke haft vores Frederik. Sorg og glæde - hånd i hånd.

Det er ikke kun mig, der sender tankerne mod syd. Få dage før sin fødselsdag spørger Frederik mig, hvordan man kan vide, at det præcis er den 2. december der er hans fødselsdag.
Det får vi os en snak om, hvor jeg giver mit bedste bud på sagen.
Vi taler videre om hans Colombia-mor, som vi desværre ikke rigtigt ved noget om, og om hvilke tanker hun sikkert gør sig og om hvilke billeder hun bærer med sig.

Jeg bliver rørt og ramt, når han deler sine tanker med mig. Rørt fordi det glæder mig, at han kan reflektere sådan og vil dele det med mig. Ramt fordi der - uanset hvor lykkelig en adoption kan synes at være - altid ligger en tragedie og en sorg bag.

Store tanker af en lille fyr på bare 8 år. Følsom, kærlig og eftertænksom som få.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar